Kategorier /Datormiljö på SU / Arbetsplatstjänsten (SUA) / PC / Installera / avinstallera program från Software Center
Se maskinöversättning på 

Installera / avinstallera program från Software Center

Beskrivning

Software Center är ett program som gör det möjligt för användare av Arbetsplatstjänsten-datorer att själva installera program som finns med i standardutbudet och licensierade program som har beställts av licensansvarig på institutionen/motsvarande. 

Produkt och version

Software Center på Arbetsplatstjänsten (SUA) med Windows

MAC-användare se: Installera programvaror via Self Service på macOS


Gör så här

1. Klicka på Sök i Windows, skriv in Software Center och slå Return/Enter.
Installera_program_fran_Software_Center_01.png


2. Filtrera fram och välj kategori eller sök efter programmet i sökfältet.
Installera_program_fran_Software_Center_02.png

3. Klicka på önskat program och därefter Install.
Installera_program_fran_Software_Center_03.png

Om installationen misslyckas; kan du  behöva stänga ner samtliga andra program och därefter försöka installera igen. Kvarstår felmeddelandet är du välkommen att höra av dig till Helpdesk via Serviceportalen.

Microsoft Store-länk

Vissa program länkar vi direkt till Windows Store då det gör att appen kommer hålla sig till senaste versionen per automatik. Installationen följer samma process som ovan förutom att när man trycker på "Install" i Software Center så öppnas Microsoft Store istället. Väl där behöver man man trycka "Install" igen för att installera programmet.

För iTunes kan det exempelvis se ut så här:













Avinstallera program

Gör så här

1. Starta Software Center likt steg ett (1) i delen ovan. 

2. Klicka på Installation Status

3. Klicka på programmet du vill avinstallera och välj därefter Uninstall.


9105Visningar
54
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2020 Med ensamrätt