Se maskinöversättning på 

FAQ - Office 365 för studenter

Vem har möjlighet att använda Office 365?

Erbjudandet gäller dig som är aktiv student på Stockholms universitet, och börjar gälla så snart du är registrerad som aktiv student på Stockholms universitet (enligt LADOK).


Hur loggar jag in i Office 365?

Se, artikeln: Logga in i Office 365 (studenter)


Hur gör jag för att ladda hem Office 365-applikationerna?

OBS! Du behöver inte installera programmen för att använda Office 365. För de flesta räcker det att köra Office 365 i webbläsaren, alltså via nätverk i molnet.

För att installera programmen, se artikeln:
Installera Office 365-applikationerna (student)


Aktivera e-postlådan i Office 365

OBS! Du behöver inte koppla din studentadress till Office 365. Du räcker att du kopplar en privat e-postadress till ditt universitetskonto, se artikel:
E-post för studenter

För att koppla din studentadress till e-postlådan i Office 365, se artikeln:
Aktivera e-postlåda i Office 365 för studenter


Vad händer med Office 365 när jag avslutar mina studier?

Se artikeln: Vad händer med Office 365 när jag avslutar mina studier?


Vad blir mitt kontonamn i Office 365?

När du använder Office 365 kommer du kunna se att ditt kontonamn i Office 365 är användarnamn@win.su.se. (användarnamn = ditt universitetskontos användarnamn, t.ex. abcd1234)

Detta ska inte blandas ihop med den e-post-låda som har skapats i Office 365. För studenter har en e-postlåda skapats för användarnamn@student.su.se.

Du använder fortfarande användarnamn@student.su.se för all e-post och inloggning till Office 365-portalen.

OBS! Den enda gången du behöver använda användarnamn@win.su.se är när du ska logga in i Office-programmen (Word, Excel, PowerPoint osv) för att komma åt Office 365-molntjänsten (OneDrive, SharePoint Online osv) för första gången på varje enhet.


Vart vänder jag mig med frågor om Office 365?

Supporten finns huvudsakligen inne i Office 365 (klicka på frågetecknet). Du kan även få hjälp på Microsofts supportsidor https://support.office.com/sv-SE/


Hur säkert är Office 365?

För mer information om hantering av data i Microsofts molntjänster: http://office.microsoft.com/sv-se/business/office-365-sakerhetscenter-sakerhet-for-molndata-FX103030390.aspx

Utöver det bör du tänka på att du själv är ansvarig för det material som du laddar upp på OneDrive och hanterar i applikationerna.

Stockholms universitet värnar om integritetsfrågor, och har därför minimerat exponeringen av uppgifter då du använder Office 365. Office 365 får endast tillgång till namn, e-postadress, studentstatus och val av e-postlåda, för att kunna verifiera att du är student vid Stockholms universitet vid registrering.


Måste jag använda Office 365?

Nej. Tjänsten är frivillig, men är  tillgänglig för alla aktiva studenter på Stockholms universitet.


Varför erbjuds jag att använda Office 365?

Om ett universitet i Sverige har Office ProPlus-licenser för sina anställda, så erbjuds studenterna en kostnadsfri registrering för Office 365 från Microsoft. Du kan använda tjänsten tillsvidare, så länge du är aktiv student vid Stockholms universitet. Stockholms universitet förmedlar tjänsten, men du måste själv registrera dig för att börja använda tjänsten.


Kostar det mig någonting?

Nej, tjänsten är tillsvidare kostnadsfri för aktiva studenter vid Stockholms universitet. Erbjudandet förmedlas av Stockholms universitet, men studenten måste själv registrera sig, så du kan välja att inte använda tjänsten.


Vad är OneDrive?

OneDrive är din lagringsenhet i Office 365-molnet. Där kan du lagra obegränsad mängd data (bilder, dokument, videoklipp osv), som du sedan kan komma åt genom ett webbgränssnitt när du har en internetanslutning.

Som användare är du själv ansvarig för det material som du väljer att lagra i OneDrive.


Kan jag synkronisera filer på min dator med OneDrive automatiskt?

Följ instruktionerna här för att sätta upp synkronisering av filer till OneDrive (automatisk synkronisering kräver att en skrivbordsapplikation installeras på din dator): Instruktioner för synkronisering till OneDrive

OBS: Längst ner på sidan som länken tar dig till finns en lista över begränsningar med automatisk synkronisering av filer till OneDrive. Detta är produktspecifika begränsningar, och ingenting som Stockholm universitet kan påverka.


Hur flyttar/kopierar jag mina filer till OneDrive?

Du kan enkelt flytta filer till OneDrive genom ”drag-and-drop”.

1. Logga in i Office-365-portalen och klicka på OneDrive.

FAQ_Office_365_for_studenter_01.png


2. I webbgränssnittet för OneDrive, dra dina filer till Dra filerna hit om du vill ladda upp dem.
Alternativt klicka på Ladda upp – För att välja de filer du vill lägga på din OneDrive.

FAQ_Office_365_for_studenter_02.png

 

Hur får jag tillgång till en student-e-post?

Först måste du aktivera din e-postlåda i Office 365. Detta beskrivs i artikeln: Aktivera e-postlåda i Office 365 för studenter

Om du vill kunna skicka e-post från @student.su.se så kan det göras från Office 365. Office 365 för studenter inkluderar ett e-postkonto om du väljer att styra din inkommande e-post dit (se Kontohantering), vilket kommer fungera som det officiella studente-postkontot för studenter vid Stockholms universitet. Om du väljer att inte aktivera kontot så kan inkommande e-post fortfarande styras till din privata e-postlåda – vilket är hur det är konfigurerat från början (vid kontoaktiveringen).


Vad händer om jag vill ändra (tillbaka) från Office 365 till privat e-postlåda för inkommande e-post till @student.su.se?

Om du har valt att styra e-post till Office 365 – men sedan ändrar till att styra om till privat e-postlåda, så kommer din e-postlåda i Office 365 att tas bort. Om du vill använda båda lådorna så är rekommendationen att du väljer att styra dina inkommande e-post till Office 365 (i Kontohanteringen) – och sedan i Office 365 sätta upp en vidarebefordra av all inkommande e-post till din privata e-postlåda (se annan FAQ-post).


Hur vidarebefordrar jag e-post från Office 365 till ett privat e-postkonto?

Om du har valt att inkommande e-post till @student.su.se ska gå till din e-postlåda i Office 365, så kan du fortfarande konfigurera så att e-post skickas vidare till en privat e-postlåda. Detta kan vara användbart om du vill ha en e-postlåda i Office 365 för att skicka e-post, men ändå oftast använder din privata e-postlåda. Mer information 


Hur mycket lagringsutrymme får jag i e-postkontot på Office 365?

Du kan lagra e-post och bilagor upp till 50 GB.


Kan jag ladda ner innehållet i min e-postlåda?

Det går att skapa en så kallad .pst fil, som innehåller all e-post. Filen kan sedan importeras i andra e-postprogram. För att skapa en pst fil så laddar du först hem och installerar Outlook-applikationen (som ingår kostnadsfritt i Office-paketet). Instruktioner

Detta kan vara bra att göra innan ditt konto inaktiveras, vilket händer när du inte längre är student vid Stockholms universitet.


Jag får ett felmeddelande när jag försöker registrera mig för Office 365

Om du är aktiv student på Stockholms universitet så ska du ha möjlighet att registrera dig för Office 365. Om det inte fungerar, försök med:

  • Använd rätt länk för registrering: https://login.microsoftonline.com/
     
  • Ange användarnamn@student.su.se (användarnamn = ditt universitetskontos användarnamn, t.ex. abcd1234).
     
  • Du ska nu automatiskt bli skickad till universitetets inloggningssida. Verifiera dig med ditt universitetskontos användarnamn och lösenord.
     
  • Kontrollera att du har använt rätt ID och lösenord. (ditt universitetskonto, samma som du använder vid inloggning till t.ex. Mondo)
     

Om problemet gäller vid inloggning i klienterna (Office-paketet):

  • Logga in med användarnamn@win.su.se och ditt universitetskontos lösenord. (användarnamn = ditt universitetskontos användarnamn, t.ex. abcd1234).
     
  • Om du precis har ändrat ditt lösenord för universitetskonto (under http://mitt.su.se/) så kan det ta upp till 4 timmar innan det synkroniseras med Office 365. Vänta upp till 4 timmar och försök igen.

Om det fortfarandet inte fungerar, kontakta Helpdesk.

Jag får ett felmeddelande om att jag inte kan redigera filer på en Mac-dator med mitt konto, vad ska jag göra?

Om du har laddat ner Office-applikationer från Office 365-portalen till en Mac-dator och det först går bra att logga in. Senare får du ett felmeddelande om att ditt konto inte tillåts redigera på en Mac-dator, då behöver du gå in på följande länk och följa Microsofts instruktioner för att åtgärda detta genom att återaktivera kontot. 

https://support.office.com/en-us/article/what-to-try-if-you-can-t-install-or-activate-office-for-mac-5efba2b4-b1e6-4e5f-bf3c-6ab945d03dea

Kan jag använda Microsoft Office när jag är offline?

Ja, du kan använda Excel, Word, Powerpoint och de andra applikationerna i Office 365 när du är offline. Men du måste koppla upp dig mot internet minst en gång var 30:e dag för att programmen ska vara fortsatt aktiverade. Programmen kommer påminna dig när du närmar dig slutet av en 30-dagarsperiod utan att ha varit online.


Kan jag spara filer direkt till OneDrive?

Ja, om du är inloggad i applikationerna (t.ex. Excel, Word, OneNote, PowerPoint) så kommer du automatiskt att kopplas mot din OneDrive om du vill spara filerna där istället för lokalt på din dator. Se separat FAQ-post om hur du loggar in i applikationerna.

När du är inloggad kan du även öppna filer från OneDrive direkt från applikationerna.

Under installationsfasen av Office-programvarorna kommer du bli tillfrågad om du vill logga in. Du loggar då in med användarnamn@win.su.se och ditt universitetskontos lösenord. (användarnamn = ditt universitetskontos användarnamn, t.ex. abcd1234).

Om du väljer att inte logga in under installationsfasen så kan det göras i applikationerna (längst upp till höger hittar du inloggningslänken).


Kan jag använda Office 365 på mina mobila enheter?

Ja, Office 365 fungerar på iPad, iPhone, Android- och Windowstelefoner. Office 365 fungerar inte på surfplattor med Android. Mer detaljer om funktionalitetsstöd på de olika mobila enheterna

Du kan använda Office 365 på upp till 5 enheter. I din Office 365-portal kan du se vilka enheter som du har installerat Office på.


Vilka webbläsare kan jag använda med Office 365?

Internet Explorer 10/11 och senaste versionen av Google Chrome, Safari samt Firefox kan användas med Office 365. Internet Explorer 8 och 9 stödjs ej (enligt uppgifter från Microsoft 2014-11-01).

En lista med vilka webbläsare som stödjs


Kan jag ändra lösenord på mitt Office 365-konto?

Nej, inte direkt. Lösenordet för Office 365 är detsamma som ditt universitetskonto. Om du vill ändra lösenord för Office 365 måste du därför ändra lösenordet för sitt universitetskonto på SU. För att göra det, följ rutinerna för att ändra lösenord: https://serviceportalen.su.se/sv-se/article/600641

När du har ändrat ditt lösenord för ditt universitetstkonto kan det ta upp till 4 timmar innan lösenordet ändras för Office 365. Under den perioden kan du eventuellt inte logga in i Office 365-portalen. Du kan dock fortfarande använda Office-programvaran lokalt på din enhet.

29506Visningar
40
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2020 Med ensamrätt

Hjälpte den här artikeln dig?