Kategorier /Fråga/Felanmälan / Så kontaktar du IT-avdelningens Helpdesk
Se maskinöversättning på 

Så kontaktar du IT-avdelningens Helpdesk

Skapa ett nytt ärende

Som student eller medarbetare med universitetskonto kan du kontakta IT-avdelningens Helpdesk genom att skicka in ett ärende i form av en Fråga eller Felanmälan.

Du hittar länkarna till båda formulären under Fråga/FelanmälanServiceportalens startsida.

Formulären heter:


TIPS! Innan du ställer en fråga sök gärna efter lösningen här i Serviceportalen. Kontrollera även driftinformation innan du felanmäler en tjänst.

 

Följ ditt ärende

Som student eller medarbetare med universitetskonto kan du följa och uppdatera dina befintliga ärenden under Mina ärenden - länk dit finns på Serviceportalens startsida.


Vi kontaktar dig

När ditt ärende kommer till vårt ärendehanteringssystem får du ett automatiskt svar.
Helpdesk tar därefter kontakt med dig om ärendet. När ärendet så småningom avslutas underrättas du via ett automatiskt genererat meddelande.


Beställning

Behöriga beställare (och i vissa fall medarbetare på universitetet) hittar länkar till beställningsformulär för olika tjänster på SU genom att klicka på ikonen BeställningServiceportalens startsida.

 

Ring Helpdesk

Om du har ett brådskande ärende rörande någon av de centrala IT-tjänsterna kan du ringa till Helpdesk.

TIPS!  Kontrollera aktuell driftinformation innan du ringer här.


Telefonnummer till Helpdesk:

  • +46 (0)8-16 1999


Telefontider: 

  • 08.30-10:30, 12:30-14:30 (helgfria vardagar)
  • Stängt torsdagar 10:00-12:30


Information till medarbetare om fysiska besök hos IT-avdelningens Helpdesk

Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och tar endast emot bokade besök. Vi styr bokningarna till följande tider:

  • Tisdag kl 08-11
  • Torsdag kl 12-15

 

Är det en incident av akut art är vi såklart flexibla efter överenskommelse med er.

 

Vid felanmälan av en dator från Arbetsplatstjänsten (SUA) gör så här:

  1. Lägg ett ärende från formuläret Felanmälan till IT-avdelningens Helpdesk i Serviceportalen.
  2. Din felanmälan ska innehålla:
    1. Beskrivning av felet så utförligt i den mån det går (är datorn uppenbart trasig/startar ej, gå till punkt 6).
    2. Förslag på tidpunkt (enligt bokningsbara tider ovan) då datorn är inkopplad med nätverkssladd i nätverksuttag på SU alternativt förslag på tid du kan komma förbi under bokningsbar tid.
  3. OBS! Säkerställ att du avsätter tid för erhållen hjälp - felsökning/ominstallation kan ta upp emot 2 timmar.
  4. Helpdesk återkopplar med bekräftelse på bokad tid för fjärrstyrning alternativt tid för dig att komma med din dator till Helpdesk/Logistik:
    1. Vid aktuell bokad tid för fjärrstyrning:
      Koppla in din dator med nätverkssladd i aktivt nätverksuttag på SU och avvakta kontakt och fjärrstyrning.
    2. Vid aktuell bokad tid för besök hos Helpdesk:
      Ring på dörrklockan hos Helpdesk och invänta instruktioner.
  5. Helpdesk felsöker/ominstallerar din dator.
    OBS! För att förhindra att lokalt sparad data går förlorad - är det viktigt att du alltid sparar på Hemkatalogen

  6. Helpdesk återkopplar status till dig.

 

Stort tack för att du hjälper till att bibehålla en frisk arbetsplats och att vi tillsammans efterlever Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

 

24783Visningar
51
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2021 Med ensamrätt

Hjälpte den här artikeln dig?