Se maskinöversättning på 

Vid kontakt med Helpdesk

Vad bör du tänka på vid kontakt med Helpdesk?


Det är viktigt att Helpdesk får rätt information direkt. Här ser du vad som kan vara relevant vid olika ärendetyper.

Hjälp med datorn (fel, förfrågningar)

  • Datornamn
  • Vem som använder datorn
  • Beskrivning av problemet och när det uppstår (om möjligt en så exakt tidpunkt som möjligt).
  • Stäng inte av datorn när du har ett ärende liggande (då kan Helpdesk inte göra något).


Programinstallationer

  • Datornamn
  • Vilken version av programmet som ska installeras
  • Vem som använder datorn
  • Finns det någon tidigare version av programmet som redan är installerat?
  • Om du beställer ett program som inte är standard, har du stämt av med behörig beställare?
  • Stäng inte av datorn när du har ett ärende liggande (då kan Helpdesk inte göra något).


Nätverksproblem

  • Uttagsnummer
  • Mac-adress
  • Datornamn
  • Placering och rumsnummer
  • Vem som använder datorn
  • IP-adress (om möjligt)


Telefoni

  • Anknytning
  • Uttagsnummer
  • Rumsnummer
  • Telefonmodell (se baksidan av telefonapparaten, t.ex. DBC 4220)
  • Prova även gärna detta:
  •  Kontrollera att alla sladdar sitter i ordentligt
  •  Testa med annan (likadan) telefonapparat
  •  Testa annat uttag bredvid
618Visningar
2
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2021 Med ensamrätt

Hjälpte den här artikeln dig?