Kategorier /Datormiljö på SU / Fjärranslutning (VPN) / Felsök din anslutning i VPN-klienten FortiClient
Se maskinöversättning på 

Felsök din anslutning i VPN-klienten FortiClient

Beskrivning

Du vill felsöka anslutningen från VPN-klienten FortiClient. Det finns ett antal möjliga orsaker till varför du inte kan ansluta med FortiClient, här är några förslag på felsökning som enkelt kan besvaras med JA eller NEJ.  

Produkt och version

VPN-klienten FortiClient

Gör så här

Om du kan svara JA och felet kvarstår går du vidare i stegen:

1. Kommer du ut på internet?

1a. Om du är ansluten via trådlöst nätverk, flytta datorn närmare routern eller accesspunkten och prova igen.


2. Kommer du ut på internet med en annan enhet, exempelvis en smartphone?


3. Kan du ansluta med FortiClient när du är ansluten via internetdelning från en smartphone?


4. Har du startat om din dator? (Mac kan kräva att du väljer 'Stäng av' istället för 'Starta om')


5. Har du startat om din nätverksutrustning* ? (Modem, router och eventuell fiberkonvereterare (Stadsnät))

5a. Stäng av nätverksutrustningen och låt den vara avstängd i upp till 5 minuter. Starta därefter upp allt igen.


6. Har din internetleverantör ingen pågående driftstörning som påverkar dig/ditt hushåll?


7. Tillåter din internetleverantör nätverksportarna** UDP 500 & UDP 4500?


8. Har du kontrollerat att ditt användarnamn och lösenord stämmer?

8a. TIPS! Du kan alltid generera nya inloggningsuppgifter för VPN på Kontohantering under Fjärranslutning (VPN).
Vi rekommenderar även att du skriver in inloggningsuppgifterna manuellt.


9. ENBART Windows Är flygplansläget avstängt? Se denna länk för hur du stänger av det


10. Om du kunnat svara JA på samtliga steg behöver du nu ta fram information om enhetens nätverkskort:

Windows: Se denna artikel för hur du tar reda på informationen om nätverkskorten, kopiera hela texten och spara det.

Mac: Se denna artikel för hur du tar reda på informationen om nätverkskortet, kopiera texten som visas och spara det.


11. Om du har ett pågående ärende med IT-avdelningen kan bifoga informationen från Steg 8.

Om du inte har ett pågående ärende med IT-avdelningen är du välkommen att skapa ett nytt ärende och bifoga informationen samt meddela att du gått igenom stegen i denna artikel.


* Kontrollera även att mjukvaran för din router är uppdaterad till den senast tillgängliga version. Vissa internetleverantörer har egen nätverksutrustning och kan vara behjälpliga med uppdatering.
** Kontakta din internetleverantör om du behöver assistans, det ska gå bra att säga: IPSEC-klient VPN inte kan ansluta bakom routern, men klarar av det via internetdelning.

810Visningar
0
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2021 Med ensamrätt

Hjälpte den här artikeln dig?