Se maskinöversättning på 

Kom igång med Arbetsplatstjänsten (SUA)

Denna artikel är riktad till anställda på SU som precis fått en nyinstallerad SUA-dator (arbetsplatstjänsten). Genom att logga in med ditt universitetskonto kan du komma åt dina dokument, din e-post och andra funktioner inom Stockholms universitet. 

 

Logga in för första gången

Första gången du loggar in på datorn måste du ha nätverkssladden i och vara kopplad till det fasta nätverket på SU. Logga in med ditt universitetskonto (användarnamn och lösenord som du har fått från den som är SUKAT-ansvarig på din inst/motsv).

 

 

Hemkatalog och gemensam lagringsyta

Som anställd har du en personlig mapp, hemkatalog som bara du har tillgång till. Genom att spara i denna mapp så sparas filerna centralt och säkerhetskopieras regelbundet. Du hittar också en nätverksenhet som heter Common. Denna mapp utgör en gemensam lagringsyta för din institution/motsvarande. 

Hemkatalog (PC) 
Hemkatalog (Mac)

 

 

E-post & Webmail

För att läsa din e-post startar du Outlook på din dator som konfigureras automatiskt. Du kommer också åt din e-post via webbläsaren och surfar till adressen, https://ebox.su.se.
Kom igång med e-post (medarbetare)

 

 

 

Installation av programvaror

I Arbetsplatstjänsten ingår ett antal standardprogram. Utöver standardutbudet hittar du också programvaror via en självserviceportal ”Software Center” (PC) ”Self Service” (Mac). Programvaror som kräver licens beställs av licensansvarig på institutionen. 

Installera / avinstallera program från Software Center (PC)

Installera programvaror via Self Service (Mac)

 

 

Fjärranslutning (VPN)

Tjänsten Fjärranslutning (VPN) ger dig möjlighet att ansluta till universitetets

nätverk från valfri plats med internetanslutning, som ger dig åtkomst till hemkatalog, gemensamma kataloger samt tjänster (viss begräsningar kan förekomma till specifika system). Du beställer tjänsten via formuläret Fjärranslutning 

 

Anslut till VPN (Fjärranslutning till Arbetsplatstjänsten)

 

Utskrifter
 
Printomat är universitetets centrala utskriftstjänst som finns installerad på din dator. För att skriva ut väljer du ”Printomat2” och kan hämta ut dina utskrifter från valfri printomat med universitetskortet.
Skriv ut på printomat

 

Support
 
Helpdesk finns för att svara på dina tekniska frågor samt avhjälpa eventuella problem du kan få med din dator. Helpdesk kan koppla upp sig mot din dator för att hjälpa dig på distans om det behövs. Det bästa sättet att få hjälp med IT-relaterade frågor och problem är att gå till Serviceportalen (su.se/serviceportalen).
 Så kontaktar du IT-avdelningens Helpdesk

 

För mer information har vi samlat länkar nedan. 

946Visningar
2
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2021 Med ensamrätt

Hjälpte den här artikeln dig?