Kategorier /Datormiljö på SU / Fjärranslutning (VPN) / Problem med åtkomst till hemkatalog från VPN
Se maskinöversättning på 

Problem med åtkomst till hemkatalog från VPN

Beskrivning

Efter förra helgens migrering till den nya lagringslösningen (20200315) - har flera Windowsanvändare haft problem att hitta sina hemkataloger. 

Det här artikeln visar dig två sätt att få tillbaka hemkatalogen: 

  • Återinloggning i FortiClient/VPN (Alternativ 1)
  • Manuell uppmappning (Alternativ 2)



Återinloggning i FortiClient (Alternativ 1)

1. Logga in på datorn

2. Starta FortiClient/VPN

3. I fönstret FortiClient, fyll i enligt nedan och klicka därefter på Connect.

  • Användarnamn (samma som universitetskontot): användarnamn/vpn
  • Lösenord: Ditt VPN-lösenord


4. Logga ut från datorn (OBS! ej omstart)

5. Logga in på datorn igen.


Manuell uppmappning av hemkatalog (Alternativ 2)

Om du får ett rött kryss på Home (bilden nedan) när du sitter uppkopplad via VPN.






Gör så här

1. Högerklicka på Start-ikonen nere till vänster, och därefter på Kör.








2. I fönstret Kör som öppnas, skriv cmd och klicka därefter OK.









3. Tag bort befintlig mappning genom att efter markören skriva: net use H: /delete och tryck därefter Enter.


Den nya Sökvägen till hemkatalogen är:
\\win.su.se\dfs\home\första_bokstaven_i_ditt_användarnamn\andra_bokstaven_i_ditt_användarnamn\ditt användarnamn

Om ditt användarnamn är barabas blir sökvägen alltså följande:
\\win.su.se\dfs\home\b\a\barabas

OBS! I nästa steg använder vi barabas som användarnamn från exemplet ovan, du ska naturligtvis byta till dina bokstäver och ditt användarnamn.

4. Skriv net use P: \\win.su.se\dfs\home\b\a\barabas /persistent:yes och tryck därefter Enter.



Observera att vi i exemplet ovan använder bokstaven P: istället för den vanliga H:, detta för att vi fått indikationer på att manuell uppmappning på H: kan ställa till det just när man sitter remote.

2531Visningar
6
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2020 Med ensamrätt