Kategorier /Undervisning / Zoom (e-möten) / Kom igång med e-mötestjänsten Zoom
Se maskinöversättning på 

Kom igång med e-mötestjänsten Zoom




Beskrivning

Zoom är en e-mötestjänst för studenter och medarbetare på Stockholms universitet.
Verktyget ger enkel tillgång till: chat, grupparbeten, handledning, seminarier och föreläsningar.
Läs mer här

Vad vill du göra?

Jag  vill

Zoom på SU 

Zoom support

Installera och logga in i ZoomFölj instruktioner här:
Installera och logga in i e-mötestjänsten Zoom
Getting started
Så distansundervisar du i Zoom

Information från Centrum för universitetslärarutbildning
Så distansundervisar du i Zoom

Delta i ett möte
Klicka på den länk du erhållit i inbjudan. Om det är första gången du ska delta i ett möte behöver du ladda ner och installera en klient för Zoom.
Skapa ett nytt möteDu kan lägga upp ett nytt möte både via Zooms klient och när du loggat in via stockholmuniversity.zoom.usHow do I schedule a meeting
Bjuda in deltagareDu kan bjuda in deltagare via en länk i ett mail eller inifrån ditt mötesrum.How do I invite others to join?
Ställa in ljud och bildStarta ett möte - välj Audio options i drop down-listan till höger om din mikrofon-knapp.

Test video
Test Audio

Spela in en film från mitt möte och publicera dennaDet är möjligt att spela in filmen, spara den lokalt och ladda upp den i din undervisningsmiljö (t ex via Mondo och Athena).How to record with Zoom 
Hantera mina deltagareSom mötesvärd har du fler kontroller än deltagare - du kan
t ex ge någon behörighet att tala om de räcker upp handen mm.  
See Meeting controls 
Skapa grupper (break-out sessions)Du kan dela in dina deltagare i grupper för t ex bikupor etc.Managing video breakout rooms
Chatta med mina deltagareDu kan chatta med alla, men också skicka privata meddelanden till enskilda individer i ditt möte.  In-Meeting Chat
Skriva gemensamma anteckningar Använd t ex Google docs, Office 365 eller Box för kollaborativt skrivande. Du kan dela länken till ditt dokument med deltagarna via chatten.  
Dela och visa saker från min skärm Använd funktionen Share Screen i ditt möte för att visa programvaror, fönster eller presentationer.Sharing your screen
Anteckna eller markera något jag delar När du använder Share Screen, t ex för att visa en presentation, finns det möjlighet att rita och anteckna för att visa eller förtydliga något.  Sharing your screen
Visa en whiteboardDu kan dela en whiteboard med share screen för att tillsammans med dina deltagare rita eller skriva fram något.  

Sharing your screen
How do I use Whiteboard

Dela en fil med deltagarna Det går att skicka en fil till deltagarna under ett möte. Du behöver dock aktivera det under inställningarna i din profil. Funktionen återfinns sedan i chatten under more.In- meeting file transfer
Dela en länk Kopiera och klistra in länken i ditt chattfönster.  In-Meeting Chat
Skapa interaktivitet genom röstning  Det finns funktion för röstning (polls).Om du inte ser denna i dina möte kan du behöva aktivera funktionen under meeting settings. 

Polling for meetings

Share a a link to an external voting tool in the chat area(In-meeting chat)

Genomföra e-möten med studenter i en kurs i AthenaGenom att lägga till Zoom på kursplatsen i Athena får studenterna enkelt tillgång till mötet.Skapa ett videomöte i Athena (Zoom, e-möte)
Spela in presentation/föreläsning via Zoom och ladda upp den i AthenaInspelningsfunktionen kan användas av både lärare och studenter. Spela in video via Zoom och ladda upp den i Athena
Delta i undervisning via ZoomKom-igång-guide för studenter som ska använda Zoom.Delta i undervisning via Zoom (student)
Skapa gruppchatt / Zoom-kanalSkapa en gruppchatt för flera användare i Zoom (gäller både anställda och studenter)Skapa gruppchatt (zoom-kanal) i Zoom


63413Visningar
164
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2020 Med ensamrätt