Se maskinöversättning på 

Problem att logga in i Athena (student)

Beskrivning

Det kan finnas många anledningar till varför du som student inte kan logga in i Athena. Denna supportartikel tar upp några aspekter som du själv bör kontrollera innan du vänder dig till din lärare/kursadministratör.

Symtom

När du försöker logga in i Athena visas felmeddelandet:
"Användaren finns inte i itslearning" eller "The user is not in itslearning"

(om du däremot får felmeddelande om att ditt användarnamn eller lösenord inte är korrekt kan du behöva ändra ditt lösenord för ditt universitetskonto. Läs mer här: Byt lösenord på universitetskonto

Vid felmeddelandet "Behörighet saknas" eller "Unathorized" kan du försöka rensa cache och cookies samt starta om webbläsaren, alternativt försöka med en annan webbläsare. Om problemet ännu kvarstår får vi hänvisa till att kontakta lärare eller kursadministratör.

Lärare/administratörer

Om du är lärare eller kursadministratör kan du istället följa denna supportartikel för att felsöka problemet varför studenten inte kommer in.

Studenter kan inte logga in i Athena (för lärare/administratörer)


Felsökning för studenter

1. Har du aktiverat ditt universitetskonto? 

För att du ska få ett användarkonto i Athena, samt komma åt din kurs måste du ha ett aktivt universitetskonto. Läs mer här:

Aktivera universitetskonto

Det kan ta några timmar från det att du aktiverat universitetskontot och tills du kan logga in i Athena.


2. Har du registrerat dig på kursen? 

Det räcker inte att du är antagen, utan du måste registrera dig formellt på kursen för att kunna delta i undervisningen och komma åt kursen i Athena. Om du är osäker kan du läsa mer om registreringsprocessen här:

Registrera dig på din kurs eller ditt program


3. Är du säker på att kursen ges i Athena? 

På Stockholms universitet används flera olika lärplattformar. Mondo har under många år varit den lärplattform som används av majoriteten av institutionerna, men nu pågår en övergång till Athena vilket kan komma ta upp till åtminstone ett år eller mer. Vissa enskilda institutioner använder också andra lärplattformar såsom: FastReg, iLearn och Moodle. Fråga din lärare om du är osäker på vilken lärplattform som kommer använder för din kurs.


4. Om du har konstaterat att ovanstående steg inte är problemet måste du vända dig till din lärare eller kursadministratör som behöver undersöka vidare.


Relaterade supportartiklar
Jag hittar inte min kurs i Athena (student)

21511Visningar
37
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2020 Med ensamrätt