Kategorier /Undervisning / Athena (lärplattform) / Lärare / Övrigt / Studenter kan inte logga in i Athena (för lärare/administratörer)
Se maskinöversättning på 

Studenter kan inte logga in i Athena (för lärare/administratörer)

Beskrivning

Det kan finnas många orsaker till att en student inte kan logga in i Athena. Nedan följer en lista över saker som du som lärare eller Athena-administratör kan gå över för att felsöka problemet.

Symtom

När studenten försöker logga in visas felmeddelandet:
"Användaren finns inte i itslearning" eller "The user is not in itslearning"

Student

Är du student bör du först titta igenom följande supportartikel innan du vänder dig till din lärare/administratör:

Problem med att logga in i Athena (student)


Felsökning för lärare och Athena-administratörer

1. Är studenten korrekt registrerad på kursen i Ladok? (Det räcker inte att studenten har statusen "ej påbörjad").
Normalt sätt tar det bara 5-10 minuter för en registrerad student att importeras till Athena (under förutsättningen en kursplats är skapad i Athena med den tillfälleskoden). Om det är mycket belastning på systemet kan det ta upp till 30 minuter.






2. Har studenten aktiverat sitt universitetskonto?

För att studenten ska kunna importeras i Athena måste den ha ett aktivt universitetskonto. Detta kan ni kontrollera via kontohantering.su.se. Sök fram studenten och kontrollera att det står "Student" under Organisationstillhörighet.












Om det står "Alumn" istället för student, eller om ni inte hittar något konto alls, innebär det att studenten måste aktivera sitt konto. Det kan studenterna göra på följande sida:

Aktivera universitetskonto

Det kan ta några timmar från det att studenten aktiverat universitetskontot och tills hen kan logga in i Athena.


3. Har institutionens Athena-administratör skapat kursen via kursadministrationsverktyget "athenakursadmin.su.se"? Det räcker inte med att den skapas manuellt inne i Athena, för då importeras inte studenterna till Athena.

Du kan kontrollera om kursen har blivit skapad via integrationen på flera olika sätt. En variant är att gå in på kursens inställningar: 

Klicka på Mer i kursmenyn, och sen på Inställningar.









Klicka sen på Kursegenskaper och -funktioner










Om kursen har blivit skapad via integrationen ser du ett tydligt meddelande om detta.










4. Kursen som Athena-administratören har skapat måste också motsvara den specifika tillfälleskoden som studenten är registrerad på i Ladok.

5. Kontrollera om studenten finns med på kursens deltagarlista i Athena. Om den inte finns med på deltagarlistan och ovanstående kriterier är uppfyllda, indikerar det att kan röra sig om ett tekniskt problem. Skicka då in ett ärende till helpdesk via Serviceportalen.

1460Visningar
0
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2020 Med ensamrätt

Hjälpte den här artikeln dig?